

American Classics – deel #1
proces van de logo ontwikkeling
en creatie van het event logo
American Classics – deel #1 proces van de logo ontwikkeling en creatie van het event logo
Een nieuw opgezet Oldenzaals evenement in het hartje van de binnenstad. Tijdens de jaarlijkse ‘meer voor mannen’ koopzondag werd een deel van de binnenstad van Centrum Oldenzaal omgetoverd tot het ‘American Classics Event’. Een show-and-shine meeting van Amerikaanse sleeën en echte muscle cars.
American Classics Event – deel #1
logo ontwikkeling proces en creatie
van het event logo
Een nieuw opgezet Oldenzaals evenement in het hartje van de binnenstad. Tijdens de jaarlijkse ‘meer voor mannen’ koopzondag werd een deel van de binnenstad van Centrum Oldenzaal omgetoverd tot het ‘American Classics Event’. Een show-and-shine meeting van Amerikaanse sleeën en echte muscle cars.
LOGO ONTWIKKELING
Hoe komt een logo tot stand?
Wat is de gedachten / visie achter een logo? Een logo ontwerp maak je niet zomaar. Over de verschillende facetten wordt nagedacht en er worden weloverwogen keuzes gemaakt. Vandaar dat een logo ontwikkelen ook tijd nodig heeft. In dit project gaan we jullie stapsgewijs het logo proces van het ‘American Classics’ evenement laten zien.

1. Verwerken input
Het American Classics event is een stoer evenement gericht op mannen. Niet voor niets werd deze georganiseerd tijdens een speciale ‘Meer voor mannen’ koopzondag. Het mag dus een stoer, stevig en mannelijk logo worden met flink wat ‘body’.

2. Font keuze
# BIG FAT SLAB SERIF FONT
Alvorens we starten met ontwerpen beginnen we met de fontkeuze. Gezien het klassieke en het nostalgische karakter moet het font niet te modern zijn. Na een analyse en wat research viel de keuze op een ‘slab serif’ letter (lettertype met schreef). Uiteraard een dikke black/fat variant waardoor we een mooie stevige en massieve letters krijgen. De schreven van het gekozen lettertype zorgen voor compactheid van de letters, wat in dit geval door de korte woorden, goed uitpakt.
DE LOGO
ONTWIKKELING
Hoe komt een logo
ontwerp tot stand?
Wat is de gedachten / visie achter een logo? Een logo ontwerp maak je niet zomaar. Over de verschillende facetten wordt nagedacht en er worden weloverwogen keuzes gemaakt. Vandaar dat een logo ontwikkelen ook tijd nodig heeft. In dit project gaan we jullie stapsgewijs het logo proces van het ‘American Classics’ evenement laten zien.

1. Verwerken input
Het American Classics event is een stoer evenement gericht op mannen. Niet voor niets werd deze georganiseerd tijdens een speciale ‘Meer voor mannen’ koopzondag. Het mag dus een stoer, stevig en mannelijk logo worden met flink wat ‘body’.

2. Font keuze
Big fat slab serif font
Alvorens we starten met ontwerpen beginnen we met de fontkeuze. Gezien het klassieke en het nostalgische karakter moet het font niet te modern zijn. Na een analyse en wat research viel de keuze op een ‘slab serif’ letter (lettertype met schreef). Uiteraard een dikke black/fat variant waardoor we een mooie stevige en massieve letters krijgen. De schreven van het gekozen lettertype zorgen voor compactheid van de letters, wat in dit geval door de korte woorden, goed uitpakt.









3. Research & inspiratie
# VERZAMELEN VAN INPUT
Nu eenmaal het font is gekozen start het daadwerkelijke ontwerpproces. Het logo moet karakter en herkenbaarheid krijgen. Bij Slize vinden we het belangrijk dat je een logo ook moeten kunnen uitleggen en dat er een bepaalde visie, gedachtengang en/of boodschap inzit. Een van de vervolgstappen is het doen van research en zoeken naar inspirerende facetten die bruikbaar zijn voor de logo ontwikkeling. In dit geval viel de keuze gelijk op de kenmerkende Amerikaanse vlag en grill van een classic auto. Na wat schetswerk zijn deze elementen gebruikt voor het logo ontwerp. Gecombineerd met het gekozen font vormen deze de basis van het ‘American Classics’ logo.

4. Schetsen & ontwerp
# HET DAADWERKELIJKE LOGO ONTWERPEN
Nu we de elementen voor de logo ontwikkeling (input, font, inspiratie & research) gereed hebben start het logo ontwerp proces. Meestel vullen we een vel vol vluchtige schetsen en simpele varianten waarna we deze ook weer 1-voor-1 wegstrepen. Uiteindelijk blijven er een aantal varianten over welke in aanmerking komen om verder uitgewerkt te worden in diverse variaties. Dit proces herhaalt zich totdat de keuzes zichzelf elimineren en er zo gewerkt wordt naar een ‘final’ variant.




5. Observeren
# HET ONTWERP LATEN RUSTEN
Als grafisch ontwerper / vormgever moet je altijd ervoor waken dat je je niet compleet ingraaft in het ontwerp. Doordat je te lang naar een grafische creatie kijkt, of er te lang – non stop – mee bezig bent, waardoor je er compleet in zit, kun je het uiteindelijk niet meer zien. De laatste stap in het logo ontwikkelproces bij Slize is dan ook vrijwel altijd het wegleggen van het ontwerp. Meestal hangen we de logo schets op een prominent plekje op kantoor neer waarna we de rest van de dag bewust wat anders gaan doen.
Waarom de tijd nemen voor een logo ontwerp
Bovenstaande methode is namelijk een hele mooie en goede manier om het logo ontwerp te observeren en evalueren. Je komt het logo hierdoor meerdere keren per dag vluchtig en onbewust tegen waardoor je er met een frissere blik naar kijkt. Op deze manier kun je testen of het logo goed genoeg is, voldoet aan de wensen en om er achter te komen of er nog dingen aan het logo ontbreken. Dit is ook een van de belangrijkste redenen waarom een logo ontwerp tijd en aandacht nodig heeft. Als het logo goed is dan is het goed echter als je je gedurende de dag begint te storen aan (iets uit) het ontwerp dan vergt het logo nog enige aandacht.
Waarom je de tijd moet nemen voor een logo ontwerp
Bovenstaande methode is namelijk een hele mooie en goede manier om het logo ontwerp te observeren en evalueren. Je komt het logo hierdoor meerdere keren per dag vluchtig en onbewust tegen waardoor je er met een frissere blik naar kijkt. Op deze manier kun je testen of het logo goed genoeg is, voldoet aan de wensen en om er achter te komen of er nog dingen aan het logo ontbreken. Dit is ook een van de belangrijkste redenen waarom een logo ontwerp tijd en aandacht nodig heeft. Als het logo goed is dan is het goed echter als je je gedurende de dag begint te storen aan (iets uit) het ontwerp dan vergt het logo nog enige aandacht.

6. Tweaken & final check
# DE PUNTJES OP DE ‘I’
Moet er nog iets aan het logo gewijzigd of gefinetuned worden? Tikkie naar links, puntje omhoog. Wellicht nog iets tweaken aan het font zodat het optisch ook mooi en goed oogt? Het logo wordt gereed gemaakt voor oplevering. Alles wordt netjes uitgelijnd, gecontroleerd, alles wordt tegen elkaar weggeknipt en overbodige ankerpunten worden verwijderd. Zo blijft er een netjes, clean en strak bestand over.
Door deze laatste ‘final check’ haal je de laatste schoonheidsfoutjes uit het ontwerp. Doe je dit niet dan kom je het in een later stadium ongetwijfeld weer tegen. Met name bij het (weg)knippen en combineren van elementen ontstaan veel raakvlakken en snijlijnen welke de ankerpunten veroorzaken. Je logo is de basis van je bedrijf / product / merk en er is geen andere onderdeel dat je zo vaak en zo veelzijdig zult gebruiken. Dit hoort gewoon goed en netjes verzorgd zijn. Daarnaast creëert een nette uitlijning de nodige rust en balans in een logo. En dat is wel zo prettig.

3. Research & inspiratie
Verzamelen van input
Nu eenmaal het font is gekozen start het daadwerkelijke ontwerpproces. Het logo moet karakter en herkenbaarheid krijgen. Bij Slize vinden we het belangrijk dat je een logo ook moeten kunnen uitleggen en dat er een bepaalde visie, gedachtengang en/of boodschap inzit. Een van de vervolgstappen is het doen van research en zoeken naar inspirerende facetten die bruikbaar zijn voor de logo ontwikkeling. In dit geval viel de keuze gelijk op de kenmerkende Amerikaanse vlag en grill van een classic auto. Na wat schetswerk zijn deze elementen gebruikt voor het logo ontwerp. Gecombineerd met het gekozen font vormen deze de basis van het ‘American Classics’ logo.

4. Schetsen & ontwerp
Het daadwerkelijke ontwerpen
Nu we de elementen voor de logo ontwikkeling (input, font, inspiratie & research) gereed hebben start het logo ontwerp proces. Meestel vullen we een vel vol vluchtige schetsen en simpele varianten waarna we deze ook weer 1-voor-1 wegstrepen. Uiteindelijk blijven er een aantal varianten over welke in aanmerking komen om verder uitgewerkt te worden in diverse variaties. Dit proces herhaalt zich totdat de keuzes zichzelf elimineren en er zo gewerkt wordt naar een ‘final’ en definitieve variant.



5. Observeren
Het ontwerp laten rusten
Als grafisch ontwerper / vormgever moet je altijd ervoor waken dat je je niet compleet ingraaft in het ontwerp. Doordat je te lang naar een grafische creatie kijkt, of er te lang – non stop – mee bezig bent, waardoor je er compleet in zit, kun je het uiteindelijk niet meer zien. De laatste stap in het logo ontwikkelproces bij Slize is dan ook vrijwel altijd het wegleggen van het ontwerp. Meestal hangen we de logo schets op een prominent plekje op kantoor neer waarna we de rest van de dag bewust wat anders gaan doen.


Waarom de tijd nemen voor een logo ontwerp (evaluatie)
Bovenstaande methode is namelijk een hele mooie en goede manier om het logo ontwerp te observeren en evalueren. Je komt het logo hierdoor meerdere keren per dag vluchtig en onbewust tegen waardoor je er met een frissere blik naar kijkt. Op deze manier kun je testen of het logo goed genoeg is, voldoet aan de wensen en om er achter te komen of er nog dingen aan het logo ontbreken. Dit is ook een van de belangrijkste redenen waarom een logo ontwerp tijd en aandacht nodig heeft.

6. Tweaken &
final check
De puntjes op de ‘i’
Moet er nog iets aan het logo gewijzigd of gefinetuned worden? Tikkie naar links, puntje omhoog. Wellicht nog iets tweaken aan het font zodat het optisch ook mooi en goed oogt? Het logo wordt gereed gemaakt voor oplevering. Alles wordt netjes uitgelijnd, gecontroleerd, alles wordt tegen elkaar weggeknipt en overbodige ankerpunten worden verwijderd. Zo blijft er een netjes, clean en strak bestand over.


Door deze laatste ‘final check’ haal je de laatste schoonheidsfoutjes uit het ontwerp. Doe je dit niet dan kom je het in een later stadium ongetwijfeld weer tegen. Met name bij het (weg)knippen en combineren van elementen ontstaan veel raakvlakken en snijlijnen welke de ankerpunten veroorzaken. Je logo is de basis van je bedrijf / product / merk en er is geen andere onderdeel dat je zo vaak en zo veelzijdig zult gebruiken. Dit hoort gewoon goed en netjes verzorgd zijn. Daarnaast creëert een nette uitlijning de nodige rust en balans in een logo. En dat is wel zo prettig.


7. Uitwerking & finishing touch
# TEXTUUR EN DIEPTE
Deze stap wordt lang niet altijd gebruikt maar voor het maken van campagne artwork is dit eigenlijk wel een onmisbare stap. Nu het basis logo klaar is kan deze voorzien worden van kleur, textuur en diepte. Breng het logo tot leven en geef het karakter voorzie het van (kleine) details. Bij Slize houden we zelf ook van diepte, dat zie je ook veel terug in de ontwerpen / visuals. We hebben in dit geval het logo ook rond gebogen, gewerkt met schaduwen en deze een kleine 3D touch meegegeven. Hierdoor haal je de ‘platheid’ uit het logo en creëer je automatisch meer body en diepte. Tezamen met het artwork zorgt het straks voor een mooi, stoer en passend geheel.



7. Uitwerking &
finishing touch
Creëren van textuur en diepte
Deze stap wordt lang niet altijd gebruikt maar voor het maken van campagne artwork is dit eigenlijk wel een onmisbare stap. Nu het basis logo klaar is kan deze voorzien worden van kleur, textuur en diepte. Breng het logo tot leven en geef het karakter voorzie het van (kleine) details. Bij Slize houden we zelf ook van diepte, dat zie je ook veel terug in de ontwerpen / visuals.

We hebben in dit geval het logo ook rond gebogen, gewerkt met schaduwen en deze een kleine 3D touch meegegeven. Hierdoor haal je de ‘platheid’ uit het logo en creëer je automatisch meer body en diepte. Tezamen met het artwork zorgt het straks voor een mooi, stoer en passend geheel.






Meer werk zien?
Slize maakt naast event logo’s en event design nog veel meer reclame uitingen. Benieuwd naar de rest van ons werk? Blader lekker door de site of neem gelijk een kijkje bij de logo ontwerpen, de grafische vormgeving / DTP werk, het laatste nieuws en updates of het Behance en Instagram account van Slize.
Al het gepresenteerde werk, montage’s, visuals en foto’s op deze pagina zijn auteursrechtelijk beschermd.
Niets mag zonder toestemming worden gepubliceerd, gekopieerd of overgenomen.
Ontwerp, creatie & design: © Slize / Fotocredits: © Bryan van den Oudenaller, BJO Media.
Meer creaties en grafisch werk zien?
Slize maakt naast event logo’s en event design nog veel meer reclame uitingen. Benieuwd naar de rest van ons werk? Blader lekker door de site of neem gelijk een kijkje bij de logo ontwerpen, de grafische vormgeving / DTP werk, het laatste nieuws en updates of het Behance en Instagram account van Slize.
Al het gepresenteerde werk, montage’s, visuals en foto’s op deze pagina zijn auteursrechtelijk beschermd. Niets mag zonder toestemming worden gepubliceerd, gekopieerd of overgenomen. Ontwerp, creatie & design: © Slize / Fotocredits: © Bryan van den Oudenaller, BJO Media.
