American cars & truck event - logo design & development process
American Classics Oldenzaal - Logo ontwikkeling en ontwerp

American Classics – deel #1
proces van de logo ontwikkeling
en creatie van het event logo

American Classics – deel #1 proces van de logo ontwikkeling en creatie van het event logo

Een nieuw opgezet Oldenzaals evenement in het hartje van de binnenstad. Tijdens de jaarlijkse ‘meer voor mannen’ koopzondag werd een deel van de binnenstad van Centrum Oldenzaal omgetoverd tot het ‘American Classics Event’. Een show-and-shine meeting van Amerikaanse sleeën en echte muscle cars.

American Classics Event – deel #1
logo ontwikkeling proces en creatie
van het event logo

Een nieuw opgezet Oldenzaals evenement in het hartje van de binnenstad. Tijdens de jaarlijkse ‘meer voor mannen’ koopzondag werd een deel van de binnenstad van Centrum Oldenzaal omgetoverd tot het ‘American Classics Event’. Een show-and-shine meeting van Amerikaanse sleeën en echte muscle cars.

LOGO ONTWIKKELING

Hoe komt een logo tot stand?

Wat is de gedachten / visie achter een logo? Een logo ontwerp maak je niet zomaar. Over de verschillende facetten wordt nagedacht en er worden weloverwogen keuzes gemaakt. Vandaar dat een logo ontwikkelen ook tijd nodig heeft. In dit project gaan we jullie stapsgewijs het logo proces van het ‘American Classics’ evenement laten zien.

Logo ontwikkeling & creatie | American Classics Event - deel 1 1

1. Verwerken input

Het American Classics event is een stoer evenement gericht op mannen. Niet voor niets werd deze georganiseerd tijdens een speciale ‘Meer voor mannen’ koopzondag. Het mag dus een stoer, stevig en mannelijk logo worden met flink wat ‘body’.

Logo ontwikkeling & creatie | American Classics Event - deel 1 1

2. Font keuze

# BIG FAT SLAB SERIF FONT

Alvorens we starten met ontwerpen beginnen we met de fontkeuze. Gezien het klassieke en het nostalgische karakter moet het font niet te modern zijn. Na een analyse en wat research viel de keuze op een ‘slab serif’ letter (lettertype met schreef). Uiteraard een dikke black/fat variant waardoor we een mooie stevige en massieve letters krijgen. De schreven van het gekozen lettertype zorgen voor compactheid van de letters, wat in dit geval door de korte woorden, goed uitpakt.

DE LOGO
ONTWIKKELING

Hoe komt een logo
ontwerp tot stand?

Wat is de gedachten / visie achter een logo? Een logo ontwerp maak je niet zomaar. Over de verschillende facetten wordt nagedacht en er worden weloverwogen keuzes gemaakt. Vandaar dat een logo ontwikkelen ook tijd nodig heeft. In dit project gaan we jullie stapsgewijs het logo proces van het ‘American Classics’ evenement laten zien.

Logo ontwikkeling & creatie | American Classics Event - deel 1 3

1. Verwerken input

Het American Classics event is een stoer evenement gericht op mannen. Niet voor niets werd deze georganiseerd tijdens een speciale ‘Meer voor mannen’ koopzondag. Het mag dus een stoer, stevig en mannelijk logo worden met flink wat ‘body’.

Logo ontwikkeling & creatie | American Classics Event - deel 1 3

2. Font keuze

Big fat slab serif font
Alvorens we starten met ontwerpen beginnen we met de fontkeuze. Gezien het klassieke en het nostalgische karakter moet het font niet te modern zijn. Na een analyse en wat research viel de keuze op een ‘slab serif’ letter (lettertype met schreef). Uiteraard een dikke black/fat variant waardoor we een mooie stevige en massieve letters krijgen. De schreven van het gekozen lettertype zorgen voor compactheid van de letters, wat in dit geval door de korte woorden, goed uitpakt.

big fat slab serif font - lettertype keuze voor logo american classics
start logo ontwikkeling, font selectie
Logo ontwikkeling & creatie | American Classics Event - deel 1 1
logo proces - stap 1 | American Classics Oldenzaal
Logo ontwikkeling & creatie | American Classics Event - deel 1 1
logo ontwikkeling
big fat slab serif font - lettertype keuze voor logo american classics
logo ontwikkeling
Logo ontwikkeling & creatie | American Classics Event - deel 1 7

3. Research & inspiratie

# VERZAMELEN VAN INPUT 

Nu eenmaal het font is gekozen start het daadwerkelijke ontwerpproces. Het logo moet karakter en herkenbaarheid krijgen. Bij Slize vinden we het belangrijk dat je een logo ook moeten kunnen uitleggen en dat er een bepaalde visie, gedachtengang en/of boodschap inzit. Een van de vervolgstappen is het doen van research en zoeken naar inspirerende facetten die bruikbaar zijn voor de logo ontwikkeling. In dit geval viel de keuze gelijk op de kenmerkende Amerikaanse vlag en grill van een classic auto. Na wat schetswerk zijn deze elementen gebruikt voor het logo ontwerp. Gecombineerd met het gekozen font vormen deze de basis van het ‘American Classics’ logo.

Logo ontwikkeling & creatie | American Classics Event - deel 1 8

4. Schetsen & ontwerp

# HET DAADWERKELIJKE LOGO ONTWERPEN

Nu we de elementen voor de logo ontwikkeling (input, font, inspiratie & research) gereed hebben start het logo ontwerp proces. Meestel vullen we een vel vol vluchtige schetsen en simpele varianten waarna we deze ook weer 1-voor-1 wegstrepen. Uiteindelijk blijven er een aantal varianten over welke in aanmerking komen om verder uitgewerkt te worden in diverse variaties. Dit proces herhaalt zich totdat de keuzes zichzelf elimineren en er zo gewerkt wordt naar een ‘final’ variant.

Logo ontwikkeling - American classics font keuze
American car classics inspiratie - Logo ontwikkeling stap 4
American classic car event logo process | stap 4: het logo ontwerp
American car classics inspiratie - Logo ontwikkeling stap 3

5. Observeren

# HET ONTWERP LATEN RUSTEN

Als grafisch ontwerper / vormgever moet je altijd ervoor waken dat je je niet compleet ingraaft in het ontwerp. Doordat je te lang naar een grafische creatie kijkt, of er te lang – non stop – mee bezig bent, waardoor je er compleet in zit, kun je het uiteindelijk niet meer zien. De laatste stap in het logo ontwikkelproces bij Slize is dan ook vrijwel altijd het wegleggen van het ontwerp. Meestal hangen we de logo schets op een prominent plekje op kantoor neer waarna we de rest van de dag bewust wat anders gaan doen.

Waarom de tijd nemen voor een logo ontwerp

Bovenstaande methode is namelijk een hele mooie en goede manier om het logo ontwerp te observeren en evalueren. Je komt het logo hierdoor meerdere keren per dag vluchtig en onbewust tegen waardoor je er met een frissere blik naar kijkt. Op deze manier kun je testen of het logo goed genoeg is, voldoet aan de wensen en om er achter te komen of er nog dingen aan het logo ontbreken. Dit is ook een van de belangrijkste redenen waarom een logo ontwerp tijd en aandacht nodig heeft. Als het logo goed is dan is het goed echter als je je gedurende de dag begint te storen aan (iets uit) het ontwerp dan vergt het logo nog enige aandacht.

Waarom je de tijd moet nemen voor een logo ontwerp

Bovenstaande methode is namelijk een hele mooie en goede manier om het logo ontwerp te observeren en evalueren. Je komt het logo hierdoor meerdere keren per dag vluchtig en onbewust tegen waardoor je er met een frissere blik naar kijkt. Op deze manier kun je testen of het logo goed genoeg is, voldoet aan de wensen en om er achter te komen of er nog dingen aan het logo ontbreken. Dit is ook een van de belangrijkste redenen waarom een logo ontwerp tijd en aandacht nodig heeft. Als het logo goed is dan is het goed echter als je je gedurende de dag begint te storen aan (iets uit) het ontwerp dan vergt het logo nog enige aandacht.

American car classics inspiratie - Logo ontwikkeling stap 3

6. Tweaken & final check

# DE PUNTJES OP DE ‘I’

Moet er nog iets aan het logo gewijzigd of gefinetuned worden? Tikkie naar links, puntje omhoog. Wellicht nog iets tweaken aan het font zodat het optisch ook mooi en goed oogt? Het logo wordt gereed gemaakt voor oplevering. Alles wordt netjes uitgelijnd, gecontroleerd, alles wordt tegen elkaar weggeknipt en overbodige ankerpunten worden verwijderd. Zo blijft er een netjes, clean en strak bestand over.

Door deze laatste ‘final check’ haal je de laatste schoonheidsfoutjes uit het ontwerp. Doe je dit niet dan kom je het in een later stadium ongetwijfeld weer tegen. Met name bij het (weg)knippen en combineren van elementen ontstaan veel raakvlakken en snijlijnen welke de ankerpunten veroorzaken. Je logo is de basis van je bedrijf / product / merk en er is geen andere onderdeel dat je zo vaak en zo veelzijdig zult gebruiken. Dit hoort gewoon goed en netjes verzorgd zijn. Daarnaast creëert een nette uitlijning de nodige rust en balans in een logo. En dat is wel zo prettig.

final logo guides | design uitlijnen en strak maken - American Classics logo ontwerp oldenzaal

3. Research & inspiratie

Verzamelen van input
Nu eenmaal het font is gekozen start het daadwerkelijke ontwerpproces. Het logo moet karakter en herkenbaarheid krijgen. Bij Slize vinden we het belangrijk dat je een logo ook moeten kunnen uitleggen en dat er een bepaalde visie, gedachtengang en/of boodschap inzit. Een van de vervolgstappen is het doen van research en zoeken naar inspirerende facetten die bruikbaar zijn voor de logo ontwikkeling. In dit geval viel de keuze gelijk op de kenmerkende Amerikaanse vlag en grill van een classic auto. Na wat schetswerk zijn deze elementen gebruikt voor het logo ontwerp. Gecombineerd met het gekozen font vormen deze de basis van het ‘American Classics’ logo.

Logo ontwikkeling & creatie | American Classics Event - deel 1 9

4. Schetsen & ontwerp

Het daadwerkelijke ontwerpen
Nu we de elementen voor de logo ontwikkeling (input, font, inspiratie & research) gereed hebben start het logo ontwerp proces. Meestel vullen we een vel vol vluchtige schetsen en simpele varianten waarna we deze ook weer 1-voor-1 wegstrepen. Uiteindelijk blijven er een aantal varianten over welke in aanmerking komen om verder uitgewerkt te worden in diverse variaties. Dit proces herhaalt zich totdat de keuzes zichzelf elimineren en er zo gewerkt wordt naar een ‘final’ en definitieve variant.

Logo ontwikkeling - American classics font keuze
American car classics inspiratie - Logo ontwikkeling stap 4
American car classics inspiratie - Logo ontwikkeling stap 3

5. Observeren

Het ontwerp laten rusten
Als grafisch ontwerper / vormgever moet je altijd ervoor waken dat je je niet compleet ingraaft in het ontwerp. Doordat je te lang naar een grafische creatie kijkt, of er te lang – non stop – mee bezig bent, waardoor je er compleet in zit, kun je het uiteindelijk niet meer zien. De laatste stap in het logo ontwikkelproces bij Slize is dan ook vrijwel altijd het wegleggen van het ontwerp. Meestal hangen we de logo schets op een prominent plekje op kantoor neer waarna we de rest van de dag bewust wat anders gaan doen.

american classics event, centrum oldenzaal
american classics event, centrum oldenzaal

Waarom de tijd nemen voor een logo ontwerp (evaluatie)
Bovenstaande methode is namelijk een hele mooie en goede manier om het logo ontwerp te observeren en evalueren. Je komt het logo hierdoor meerdere keren per dag vluchtig en onbewust tegen waardoor je er met een frissere blik naar kijkt. Op deze manier kun je testen of het logo goed genoeg is, voldoet aan de wensen en om er achter te komen of er nog dingen aan het logo ontbreken. Dit is ook een van de belangrijkste redenen waarom een logo ontwerp tijd en aandacht nodig heeft.

Logo ontwikkeling & creatie | American Classics Event - deel 1 9

6. Tweaken &
final check

De puntjes op de ‘i’
Moet er nog iets aan het logo gewijzigd of gefinetuned worden? Tikkie naar links, puntje omhoog. Wellicht nog iets tweaken aan het font zodat het optisch ook mooi en goed oogt? Het logo wordt gereed gemaakt voor oplevering. Alles wordt netjes uitgelijnd, gecontroleerd, alles wordt tegen elkaar weggeknipt en overbodige ankerpunten worden verwijderd. Zo blijft er een netjes, clean en strak bestand over.

overbodige ankerpunten verwijderen in adobe illustrator, logo ontwerp
ankerpunten logo ontwerp | Strakke lijnen maken in Adobe illustrator

Door deze laatste ‘final check’ haal je de laatste schoonheidsfoutjes uit het ontwerp. Doe je dit niet dan kom je het in een later stadium ongetwijfeld weer tegen. Met name bij het (weg)knippen en combineren van elementen ontstaan veel raakvlakken en snijlijnen welke de ankerpunten veroorzaken. Je logo is de basis van je bedrijf / product / merk en er is geen andere onderdeel dat je zo vaak en zo veelzijdig zult gebruiken. Dit hoort gewoon goed en netjes verzorgd zijn. Daarnaast creëert een nette uitlijning de nodige rust en balans in een logo. En dat is wel zo prettig.

final logo guides | design uitlijnen en strak maken - American Classics logo ontwerp oldenzaal
Logo ontwikkeling & creatie | American Classics Event - deel 1 11

7. Uitwerking & finishing touch

# TEXTUUR EN DIEPTE

Deze stap wordt lang niet altijd gebruikt maar voor het maken van campagne artwork is dit eigenlijk wel een onmisbare stap. Nu het basis logo klaar is kan deze voorzien worden van kleur, textuur en diepte. Breng het logo tot leven en geef het karakter voorzie het van (kleine) details. Bij Slize houden we zelf ook van diepte, dat zie je ook veel terug in de ontwerpen / visuals. We hebben in dit geval het logo ook rond gebogen, gewerkt met schaduwen en deze een kleine 3D touch meegegeven. Hierdoor haal je de ‘platheid’ uit het logo en creëer je automatisch meer body en diepte. Tezamen met het artwork zorgt het straks voor een mooi, stoer en passend geheel.

Stap 4: Diepte | Logo ontwikkeling proces
american classic car event logo process | stap 3: inspiratie
Proces stap 5 | Final event logo ontwerp American Classics

7. Uitwerking &
finishing touch

Creëren van textuur en diepte
Deze stap wordt lang niet altijd gebruikt maar voor het maken van campagne artwork is dit eigenlijk wel een onmisbare stap. Nu het basis logo klaar is kan deze voorzien worden van kleur, textuur en diepte. Breng het logo tot leven en geef het karakter voorzie het van (kleine) details. Bij Slize houden we zelf ook van diepte, dat zie je ook veel terug in de ontwerpen / visuals. 

Stap 4: Diepte | Logo ontwikkeling proces

We hebben in dit geval het logo ook rond gebogen, gewerkt met schaduwen en deze een kleine 3D touch meegegeven. Hierdoor haal je de ‘platheid’ uit het logo en creëer je automatisch meer body en diepte. Tezamen met het artwork zorgt het straks voor een mooi, stoer en passend geheel.

american classic car event logo process | stap 3: inspiratie
Proces stap 5 | Final event logo ontwerp American Classics
American classics event design, deel 2 | Ontwerp en event design centrum Oldenzaal

American Classics deel 2, de creatie en ontwikkeling van het artwork

Hoe kwam het event artwork tot stand? Bekijk het proces van a-z, de toepassing, de grafische uitingen en campagne creaties.

Logo ontwikkeling & creatie | American Classics Event - deel 1 12
american classics event, centrum oldenzaal
american classics event, centrum oldenzaal

Meer werk zien?

Slize maakt naast event logo’s en event design nog veel meer reclame uitingen. Benieuwd naar de rest van ons werk? Blader lekker door de site of neem gelijk een kijkje bij de logo ontwerpen, de grafische vormgeving / DTP werk, het laatste nieuws en updates of het Behance en Instagram account van Slize.

Branding Ticketsmaken.nl

Wil je nog een project bekijken?

(Re)branding Boeskool #1

Al het gepresenteerde werk, montage’s, visuals en foto’s op deze pagina zijn auteursrechtelijk beschermd.
Niets mag zonder toestemming worden gepubliceerd, gekopieerd of overgenomen.
Ontwerp, creatie & design: © Slize / Fotocredits: © Bryan van den Oudenaller, BJO Media.

American Classics, deel 2

# CREATIE VAN HET EVENT ARTWORK

American Classics, deel 2

# CREATIE VAN HET EVENT ARTWORK

Meer creaties en grafisch werk zien?

Slize maakt naast event logo’s en event design nog veel meer reclame uitingen. Benieuwd naar de rest van ons werk? Blader lekker door de site of neem gelijk een kijkje bij de logo ontwerpen, de grafische vormgeving / DTP werk, het laatste nieuws en updates of het Behance en Instagram account van Slize.

Al het gepresenteerde werk, montage’s, visuals en foto’s op deze pagina zijn auteursrechtelijk beschermd. Niets mag zonder toestemming worden gepubliceerd, gekopieerd of overgenomen. Ontwerp, creatie & design: © Slize / Fotocredits: © Bryan van den Oudenaller, BJO Media.

Drukwerk & print

Print en drukwerk in alle soorten en maten voor het MKB. Goede service, scherpe prijzen en snel geleverd.

Het portfolio

Bekijk een selectie van onze favoriete werk. Grafisch ontwerp en creatie tot in de puntjes verzorgd.

Nieuws & updates

Het laatste nieuws, het nieuwste werk, social updates, grafische artikelen en extra content.

Project Boeskool is Lös, deel #1

Project ticketsmaken.nl

Het portfolio

Enthousiast geworden?

Ben je benieuwd naar wat Slize voor jou kan betekenen? Leuk! Laat iets van je horen via onderstaande contactgegevens.