Nieuw beeldmerk ontwerp maken met een verborgen betekenis
Boekingsbureau Nexus Bookings in Oldenzaal gaat het bedrijf opsplitsen in twee verschillende takken. Voor de nieuwe bedrijfstak vroeg Nexus aan Slize om mee te denken en een nieuwe identiteit te realiseren. Één van de onderdelen van de nieuwe identiteit is het logo ontwerp. Een leuke case om te laten zien. Hieronder zie en lees je een deel van de presentatie terug met als focus het beeldmerk ontwerp.
Wensen voor het nieuwe ontwerp
De klant wil graag een minimalistische uitstraling en is hierbij geïnspireerd geraakt door de kenmerken van de uitstraling en logo’s van Tesla en Apple. Ter inspiratie voegde Slize hier de sterke rebranding van het Juventus logo (2017) aan toe.
Alle 3 de merken zijn erg bekend en hebben een simpel maar erg herkenbaar beeldmerkje. Dit was ook één van de wensen van de klant, ontwikkel een icoontje / logo dat simpel oogt, herkenbaar is en eenvoudig te gebruiken is in zowel wit als zwart. Daarnaast moet het logo passen bij de huidige (bedrijfs)uitstraling en het logo van Nexus.
Praktijkvoorbeelden verzamelen
Om het nieuwe beeldmerk voor ‘The Artist Family’ te ontwerpen begon Slize met een case study. Hoewel Slize geen fan is van het volgen van (korte) trends is er de laatste jaren wel een erg duidelijke opmars bezig aan het ‘versimpelen’ van logo’s. Dit heeft te maken met het steeds kleiner gebruiken van de logo’s. Denk hierbij aan de opkomst van de smartphone, de app icoontjes maar ook het kleine favicon icoontje in de browser tab.
Slize verzamelde de beeldmerk ontwerpen van een 30-tal grote en bekende merken (zie onderstaande foto) en zette deze overzichtelijk naast elkaar. De beeldmerken zie je zowel in kleur, monotoon (zwart) als diapostief (wit). Aan de hand hiervan konden er een aantal goede voorbeelden worden geselecteerd.
Aan de slag met de input
Het begon allemaal met twee brainstorm sessies met de klant. Nadat de input verzameld en besproken was met de klant kon Slize aan de slag met het de eerste schetsen en het daadwerkelijk nieuwe ‘beeldmerk ontwerpen’ voor het logo.
Centraal in de uitstraling en het logo van Nexus heeft altijd de opvallende ‘X’ gestaan. Aangezien ‘The Artist Family’ (TAF) een van de centrale taken van Nexus gaat overnemen wordt de ‘X’ als vertrekpunten genomen. Daarnaast wil Slize iets met de letters uit de bedrijfsnaam gaan doen. Hierover later meer.
Het nieuwe beeldmerk ontwerp maken
Na tientallen schetsen en concept ontwerpen zie je in onderstaande foto zie je hoe het uiteindelijke beeldmerk ontwerp is gemaakt. De twee lijnen van de X symboliseren het samenkomen van artiest en boekingsbureau. Langs de lijnen is de X, net zoals bij het ontwerp van het Nexus logo, losgesneden.
De bovenste ‘losse’ pootjes zijn vervolgens gedraaid, verlaagd en als geheel naar links geschoven. Hiermee ontstaat er een simpel, compact en sterk minimalistisch logo.
Resultaat van het beeldmerk ontwerp
Is het beeldmerk ontwerp geslaagd? Op bovenstaande foto zie je het resultaat terug. Hier is het nieuwe beeldmerk geplaatst naast de eerder genoemde vertrekpunten. Gezien de eenvoud van het beeldmerk ontwerp blijft deze in zowel postief (zwart) als diapostief (wit) goed overeind. Het ontwerp is duidelijk, herkenbaar en eenvoudig te gebruiken.
Verborgen betekenis in het beeldmerk ontwerp
Zoals in het begin aangegeven wilde Slize iets gaan doen met de bedrijfsnaam in het nieuwe ontwerp. In het beeldmerk ontwerp zit een verborgen betekenis verwerkt. Als je goed kijkt zie je de eerste letters van de naam ‘The Artist Family’ terug. (zie foto). Een leuk extraatje dat je er niet gelijk uit haalt maar wat wel leidend was bij het ontwerpen.
Samen met jouw beeldmerk ontwerpen?
Wil je ook met Slize werken aan jouw logo of beeldmerk ontwerp? Tof! Logo’s en beeldmerken zijn belangrijk en staan vaak aan het begin van je (bedrijfs)uitstraling.
Slize heeft jaren ervaring in logo ontwerp en realiseerde al vele ontwerpen voor bedrijven, artiesten en evenementen. In het portfolio op de website zie je vele van deze ontwerpen terug. Neem contact op voor meer informatie en de mogelijkheden.
Simpel nieuw beeldmerk ontwerp
Vrijdag 6 maart 2020