
Beeldmerk / iconen
Simpel, herkenbaar en breed inzetbaar. Dat is de kracht van eenvoud.
Beeldmerken, iconen en symbolen zijn handig om te gebruiken als ondersteuning in communicatie uitingen. Ideaal waneer je te maken hebt met beperkte ruimte of wanneer je niet prominent en overal je logo in / op wilt gebruikten.
Praktisch en herkenbaar
Wanneer goed gedaan zijn ze bijzonder effectief. In het dagelijkse leven zie je beeldmerken en iconen overal terug. Slize ontwerpt beeldmerken en iconen die herkenbaar zijn, aansluiten bij het (bestaande) design en praktisch in gebruik zijn.
Meer weten? Vraag een offerte aan of neem contact op voor advies en informatie.
Beeldmerken en iconen kunnen als 'standalone' ontwerp, als onderdeel van een logo of als ondersteuning in de communicatie uitingen gebruikt worden. Een aantal bekende voorbeelden zijn het Apple, Albert Heijn, Instagram en Nike icoontje. Zonder de merknaam te zien weet iedereen direct om welk 'merk' het gaat.
Gebruik van digitale beeldmerken, symbolen en iconen
Beeldmerken, iconen, symbolen en emblemen zie en gebruik je digitaal meer dan je denkt. Denk bijvoorbeeld aan het icoontje bovenin de browsertab van de pagina die je nu aan het bekijken bent, de zogenoemde favicon. Of wat dacht je van de social media icoontjes die je overal terugziet. Vrijwel elk platform heeft een eigen exemplaar die erg herkenbaar is.
Iconen, beeldmerken en symbolen voor print en drukwerk
Bij het maken van bewegwijzering, plattegronden en (digitale) tekeningen zijn iconen, beeldmerken en symbolen bijzonder effectief te gebruiken. Zo kun je op een beknopte manier veel informatie weergeven zonder dat de uiting overvol staat. Ook op verpakkingen en labels komen ze veelvuldig voor. Juist doordat ze veel ruimte besparen, praktisch in gebruik en herkenbaar zijn.
Belangrijk voor het ontwerp
Een goed beeldmerk / icoon ontwerpen vergt wat tijd. Het ontwerp moet in de ogen van Slize aan een aantal zaken voldoen. Zo moet een beeldmerk / icoon ontwerp in de basis simpel en herkenbaar zijn. Het ontwerp moet goed overeind blijven bij verkleining. Daarnaast wil je dat deze uniek en herkenbaar is.
Heb je al een bestaande (huis)stijl waar je mee werkt? Dan is het prettig dat het beeldmerk / icoon ontwerp goed te integreren is en aansluit bij uitstraling. Met elkaar zorgt dit ervoor dat het ontwerp in de praktijk goed te gebruiken is.
Hoe komt een ontwerp tot stand
Zoals vrijwel elk ontwerp wordt er begonnen vanaf een blanco vel. Input, wensen en inspiratie worden verzameld en geanalyseerd. Aan de hand hiervan begint een grof schetsproces waarbij tientallen ruwe schetsen worden gemaakt. Na verloop van tijd worden de schetsen waar potentie in zit verzameld. Aan de hand hiervan wordt de (eerste) opzet gerealiseerd.
In sommige gevallen wordt een vorm wel tientallen keren opnieuw getekend. Een goed ontwerp heeft namelijk tijd nodig en moet vaak even 'rusten'. Zo kun je met frisse blik het ontwerp fine-tunen en optimaliseren. Na eventuele wijzigingen, feedback en/of aanvullingen wordt het ontwerp strak en definitief gemaakt.
Voorbeelden van gerealiseerde beeldmerken, iconen en logo ontwerpen
Door de jaren heen heeft Slize vele beeldmerk en iconen ontwerpen gerealiseerd. Deze ontwerpen worden in verschillende sectoren en voor diverse toepassingen gebruikt. In onderstaande en in de logo portfolio's zie je een aantal van deze voorbeelden terug. Elk portfolio item bevat steeds een tiental logo ontwerpen.
Samen met Slize een beeldmerk / icoon maken?
Ben je op zoek naar een (nieuw) beeldmerk of icoon? Een ontwerp realiseren of vernieuwen is een leuke creatieve uitdaging. Slize gaat graag voor je aan de slag om een design op maat te realiseren. Informeer naar de mogelijkheden.
Beeldmerken en iconen
Bekijk de portfolio's
Portfolio #10
VANAF 2027Portfolio #9
VANAF 2027Portfolio #8
VANAF 2027Portfolio #7
VANAF 2027Ontwerp laten maken?
Beeldmerk en icoon ontwerpen zijn er in allerlei soorten, vormen en maten. Een (nieuw) ontwerp kan geheel naar wens gerealiseerd worden. Neem contact op voor advies en/of informatie. Slize denkt graag met je mee.